Startsidan
Startsidan

Stärkt konkurrenskraft genom datadriven innovation

Datadriven innovation i Halland är ett projekt som har pågått under tre år och stöttat bolag i Halland att skapa mer konkurrenskraftiga företag och tjänster med särskilt fokus på datadriven innovation. Nu är projektet avslutat och resultaten visar att bolagen har ökat sin digitala mognad, lärt sig mer om människocentrerad AI och har kunnat utveckla sina produkter och tjänster.

Ett av de bolag som Leap for Life har stöttat i projektet är det Halmstadsbaserade sårvårdsföretaget Odinwell. De vittnar om att de genom projektet och dialog med sjuksköterskor som de kom i kontakt med, har fått information och data som de själva inte skulle kunna läsa sig till och flera uppslag till utvecklingsområden för deras produkt.

Ett annat bolag som har fått nya insikter genom projektet är OnDeMove som nyligen lanserade sitt hörselhjälpmedel på 37 apotek runt om i Sverige.

– Som ett litet företag var det otroligt värdefullt att få in den här kompetensen från de här experterna. Att få den här typen av insikter är ovärderligt. Det är sådant man har med sig all kommande produktutveckling, säger Ottilia Lindell, marknadsansvarig på OnDeMove.

jg

I projektet har Leap for Life samarbetat med innovationsarenan HighFive och etablerat nya arbetssätt och rutiner.

– Vårt samarbete med HighFive har fördjupats och förbättrats under projektets gång och vi har identifierat fler områden där våra organisationer kan samverka och utvecklas vidare. Målet är att företagen ska få en smidig och sammanhängande upplevelse av de tjänster och möjligheter som vi erbjuder genom våra arenor, berättar Loisa Cedergren, projektledare på Leap for Life.

Projektet har finansierats av Europeiska regionala utvecklingsfonden och Region Halland.

Mer information

Montrar och folk på en stor mässa. Bild.
Illustration.

Publicerat den