Startsidan
Startsidan

Innovativ undervisning ger en inblick i patientens vardag

Hur känns det att leva med nedsatt syn? Det fick studenterna vid Specialistsjuksköterskeutbildningen med inriktning mot ögonsjukvård, själva uppleva under en workshop i Högskolan i Halmstads hälsolabb. Med hjälp av glasögon som simulerar olika ögonsjukdomar och åldersrelaterade begränsningar, fick de en inblick i vardagsutmaningarna hos personer med synnedsättning. Övningen blev inte bara en tankeväckande kursintroduktion, utan också ett sätt att fördjupa förståelsen för patienternas livssituation – en viktig insikt i deras yrkesliv.

Tre kvinnor står och samtalar med varandra i ring. Bild.

Studenter på specialistsjuksköterskeutbildningen provar glasögon som simulerar ögonsjukdomar.

Under hösten fick studenterna på specialistsjuksköterskeutbildningen med inriktning mot ögonsjukvård, möjlighet att uppleva hur det är att leva med nedsatt syn. Vid ett undervisningstillfälle i Högskolan i Halmstads hälsolabb deltog de i en workshop där de provade glasögon som simulerade olika ögonsjukdomar. Syftet med workshopen var att ge studenterna en bättre förståelse för hur det kan vara att leva med nedsatt synförmåga.

Från teori till empati

För att ge studenterna en djupare förståelse för hur ögonsjukdomar och åldrande kan påverka det dagliga livet, fick de under sin kursintroduktion prova att utföra vanliga vardagssysslor medan de bar glasögonen.

–Vi tycker att det är ett bra sätt att introducera studenterna. Samtidigt lär de känna varandra, vilket är betydelsefullt då de kommer från olika delar av landet. Mycket av studierna är på distans och vi ser vinsterna med den sociala studiemiljön i och med detta, säger Jeanette Källstrand, programansvarig på Specialistsjuksköterskeutbildningen med inriktningen ögonsjukvård.

Leende kvinna med långt blondt hår tittar in i kameran medan en tjej med mörka glasögon tittar på henne. Bild.

Jeanette Källstrand, programansvarig för Specialistsjuksköterskeutbildningen med inriktning ögonsjukvård.

Sysslor som att hälla upp vatten eller skala morötter blev plötsligt stora utmaningar. Många studenter blev förvånade över hur svårt det var att utföra enkla uppgifter när synen var begränsad. Jeanette belyser vikten att ha en förståelse för hur patienterna kan ha det och förklarar:

– Även om vi aldrig kan förstå det helt och hållet, kan studenterna i alla fall bilda sig en uppfattning om att det finns olika utmaningar i vardagen. De får dessutom möjlighet att stanna upp och reflektera över det som vi själva tar för givet. De kommer ju att möta patienter med olika påverkan på synförmågan, men även den oro patienterna kan uppleva när något händer med deras syn.

Två tjejer med plast för ögonen skalar morötter i ett kök. Bild.

Två studenter skalar morötter med simulerad nedsatt syn.

GERT ger en djupare förståelse för åldrande

Glasögonen som studenterna utforskade tillhör ålderssimuleringsdräkten GERT (Gerontologisk Test Suit) – en dräkt som ska efterlikna hur det kan vara att bli äldre.

GERT kan användas för utbildning av vårdpersonal, i arbetshälsohantering eller för att förbättra livsvillkor, produkter och tjänster för äldre. Dräkten består, utöver de olika glasögonen, även av en tyngdväst och hörselkåpor. GERT simulerar begränsningar som är vanliga vid åldrande som nedsatt syn och hörsel samt sämre balans och muskelstyrka och syftar till att ge studenterna en djupare förståelse för hur åldrandet påverkar både synförmåga och andra kroppsliga funktioner. Dräkten finns till utlåning hos Leap for Life för användning till att främja innovativ utbildning.

– Dräkten brukar exempelvis användas på mässor och i utbildningar. Nu under hösten har den bland annat lånats ut till preventiva enheten i Socialförvaltningen i Varbergs kommun för en utbildning av omsorgspersonal enligt Äldrelyftet, säger Virginia Wiman, projektledare på Leap for Life.

En tjej går i korridor med tyngdväst och mörka glasögon. Bild.

Ida 22 år, provar på hur det kan vara att vara cirka 90 år med ålderssimuleringsdräkten GERT på.

Careware Nordic och EU Interreg logotyper

Publicerat den